Testissä E-ONE hybridi sähköpotkulauta
HDboksi | On 11.06.2014
Ekologista ja hauskaa matkantekoa
Sähköllä kulkevat ajoneuvot yleistyvät kovaa vauhtia myös Suomessa. Eikä ihme, sillä onhan kyseessä erittäin hauska ja ennen kaikkea ympäristöystävällinen tapa liikkua niin kaupungissa kuin maaseudulla. HDboksi testasi hiljattain saksalaisvalmisteisen Egret E-ONE sähköpotkulaudan, jonka kompakti rakenne sekä tehokas moottori mahdollistavat liikkumisen aivan uudella tavalla.
Saksalaista insinööriosaamista isolla S:ällä
Laitteen saapuessa testiin kävi nopeasti ilmi että kyse ei ole mistään tavaratalon lelusta. Potkulaudan alumiinirakenne antaa laadukkaan vaikutelman, joka käy ilmi myös laudan 120 kilon maksimikantavuudessa. Takarengasta pyörittää 250W harjaton moottori, ja sekä etu- että takarenkaat ovat varustettu energian talteenottojärjestelmällä (KERS).
E-ONE sähköpotkulaudan 36- volttiset 8Ah LiFePo4 akut latautuvat täyteen noin neljässä tunnissa, eikä latauskertojen heikentymisestä tarvitse huolehtia. Potkulaudassa on esiasennettuna kolme eri nopeustasoa, 12, 20 sekä 35km/h. Nopeustasot ovat myös helposti säädettävissä, mutta vaativat seisontalevyn pois ruuvaamisen. Vauhdin kasvaessa myös potkulaudan toimintasäde laskee, joka on noin 23km vakionopeudella 20km/h. Testijakson aikana tuli kuitenkin nopeasti huomattua että 20km tuntinopeus on laudassa varsin riittävä, sillä nopeampi vauhti saattaa varsinkin keskusta-ajossa olla jo liian suuri. Parhaan tunnelman E-ONE laudalla saavuttaakin kun välillä polkaisee vauhtia jalalla eikä kaasukahvaa jatkuvasti puristamalla. E-ONE sähköpotkulauta mahtuu myös pieneen tilaan kokoontaitettavan rakenteen ansiosta. Ajokuntoon virittäminen sujuu alle kymmenessä sekunnissa, ja matalan 15kg painon ansiosta sitä voi helposti myös kanniskella lyhyitä matkoja. Hankittavissa on myös erillinen kantokassi, joka lisää kantomukavuutta varsinkin pitkillä matkoilla. Ohjaustanko on varustettu kaasulla, jarrulla sekä taustavalaistulla digitalimittaristolla. Ohjaustanko on myös helposti säädettävissä kuskin pituuden mukaan. Päältä päin katsottuna ei potkulautaa uskoisi sähkökäyttöiseksi, ja myös laudan ulkonäkö on pidetty yksinkertaisen kauniina.
Parhaan tunnelman E-ONE laudalla saavuttaakin kun välillä polkaisee vauhtia jalalla eikä kaasukahvaa jatkuvasti puristamalla.
Sähköpotkulauta lähtee ripeästi liikkeelle, joko pienen potkaisun avulla tai pelkästään kaasuvipua painamalla.

Ensivaikutelmat
Sähköpotkulauta lähtee ripeästi liikkeelle, joko pienen potkaisun avulla tai pelkästään kaasuvipua painamalla. Laudan nopeus on selvästi luettavissa, ja trippimittarin avulla on helppo seurata matkan taittumista. Käsittelytuntuma on myös erinomainen, ja jalka-asentoa muuttamalla saakin laudasta melkeinpä lumilautamaisen ajotuntuman. Pienen rengaskoon takia kannattaa kuitenkin varoa katujen kynnyksiä sekä suuria irtokiviä, jotta matka ei loppuisi lyhyeen. E-ONE sähköpotkulaudan suunnittelussa onkin selvästi painotettu ajoa sisätiloissa sekä sileällä asvaltilla, joka käy ilmi viimeistään kun vastaan asettautuu röpelöinen vanha asvaltti. Renkaat ovat myös umpikumia, joka selvästi lisää tärinää vaikeilla osuuksilla. Sileällä asvaltilla meno kuitenkin muuttuu erittäin nautinnolliseksi, eikä pienet puutteet pääse häiritsemään. Moottori jaksaa kiitettävästi kiivetä ylös loivia ylämäkiä, tosin huomattavasti alhaisemmalla nopeudella. Jyrkän mäen edessä onkin jo pakko ottaa jalka esille lisävääntöä varten. Akkujen tyhjentyessä voi potkulautaa edelleen käyttää passiivisena, eikä laudan paino taikka renkaiden rullaus-vastus muodostu ongelmaksi.
Testijakson aikana pääsimme kokeilemaan potkulautaa niin maaseudulla, venesatamassa, skeittiparkissa kuin kauppakeskuksessa, ja näin jälkeenpäin voin kyllä todeta että E-ONE sähköpotkulauta on todella hauska menopeli, oli sitten kyse ammatti- tai hupikäytöstä. Samaan vaikutelmaan pääsi myös monet ohikulkijat jotka kehuivat laitteen suorituskykyä sekä toimivuutta.
Koeajossa E-ONE sähköpotkulauta

Yhteenveto
Jos kelit ovat suosiolliset, niin sähköpotkulauta on ihanteellinen kulkuväline erityisesti kaupungissa liikkumista varten. Pääset nopeasti sinuiksi laudan kanssa ja liikkuminen on vaivatonta ja ennen kaikkea hauskaa. Kyseessä on oiva menopeli joka sopii kaiken ikäisille, ja se tarjoaa vaivattoman, edullisen ja ennen kaikkea ekologisen tavan liikkua paikasta toiseen. Huonona puolena voidaan pitää tärinää joka ilmenee erityisesti kovemmissa vauhdeissa alustan ollessa epätasainen. On myös huomioitavaa että, vaikka potkulaudassa on huomattavasti tavallista potkulautaa ja rullaluistimia leveämmät renkaat, potkulauta ei sovellu pehmeälle hiekalle eikä sepelille.
Lisätietoja tuotteen saatavuudesta Suomessa löydät sivuilta: www.e-one.fi/
-
Olisihan tuollainen mukava, mutta kun on laiton! Juridisesti vehje taitaa olla lähimpänä mopoa. Mopoksi rekisteröinti vaatii tietyt varusteet ja tyyppihyväksynnän… Eli ei tuolla saa periaatteessa edes ajaa missään?
-
”Matalan 15kg painon ansiosta sitä voi helposti myös kanniskella lyhyitä matkoja”… Minä en kyllä 15kg painoa mielellään rupea kanniskelemaan ympäri…
-
Hienon näköinen vempain! Kyllä tuollaisella voisi kesäisin cruisailla ympäri hoodeja
-
NoCo 2015 harjoituksissa oli Puolustusvoimilla lainassa muuama tällainen. Jokirannassa sotalähetit ajelivat laudoilla laivoille – homma oli tehokasta ja nopeaa. Ideaali zupparihommiin!
-
Hieno testivideo – not. Minuutin videosta 20 sekuntia tyhjää/turhaa alkuintroa.
-
Ihan hyvä potkulauta tuo on. Käytiin testaamassa mutta jotenkin arvellutti nuo pienikokoiset ja täysikumiset pyörät. Ensi kesän festareille päädyttiin tämmöiseen ratkaisuun. Saadaan firmaakin paremmin esille. http://www.escoot.fi/#!sahkopotkulauta-yritysmyynti/a1ynp
Comments