Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Scroll to top

Top

No Comments

Pelaamisesta on tullut minuuttien hupi


Pelaamisesta on tullut minuuttien hupi

| On 07.05.2015

Pelaamisesta on tullut minuuttien hupi

Suurin osa meistä pitää jonkinlaisista peleistä – lautapelit, korttipelit, PC-pelit, kännykkäpelit… meistä on moneksi, mutta niin on myös onneksi peleistäkin. Kun varhaisia tietokoneella ohjelmoituja pelejä saapui kuluttajien markkinoille, olivat niiden ideat klassisen Pongin tapaan hyvin yksinkertaisia.

Kun teknologia kehittyi ja ihmiset alkoivat oppia pelien logiikkaa, alkoivat pelit muodostua suuremmiksi ja monimutkaisemmiksi. Pian pelaajalla ei ollutkaan edessään yksinkertaista, lineaarista hupia, vaan pelin läpäistäkseen piti todellakin käyttää päätään ja refleksejään. Peliin käytetty aika venyi venymistään ja nykyisin esimerkiksi World of Warcraftin tyyliset massiiviset MMO-pelit tarjoavat niin paljon pelattavaa, että monet pelaajat ovat viettäneet pelin maailmassa vuosia.

World of Warcraftin tyyliset massiiviset MMO-pelit tarjoavat niin paljon pelattavaa, että monet pelaajat ovat viettäneet pelin maailmassa vuosia.

wow-expansion

Mobiilipeleistä viihdettä heti ja helposti

Casual-pelit, eli nk. arkipelit, ovat kuitenkin nostaneet vahvasti suosiotaan mobiililaitteiden tultua mukaan kuvioihin. Tämä on alentanut kynnystä aloittaa pelaaminen myös sellaisille, jotka eivät aiemmin ole koskeneetkaan muuhun kuin korttipakkaan. Kun 1990-luvulla kännyköiden mukana alkoi tulla sisäänrakennettuna esimerkiksi Matopeli ja muita pieniä yksinkertaisia pelejä, oli väylä avattu.

Kännykkäpeli on nykyisin helppo ladata suoraan käyttöjärjestelmää tukevasta sovelluskaupasta ja peli itsessään voi kestää mitä tahansa muutamasta sekunnista tunteihin. Mobiilipelit tarjoavat ajanvietettä juuri niihin tylsiin hetkiin, kun mitään muuta virikettä ei ole lähettyvillä. Valikoimakin on monipuolinen; monet suosivat eniten simppeleitä ja nopeatempoisia pelejä kännyköille, vaikka saatavilla on myös erilaisia rpg- ja seikkailupelejä.

Eri pelialat valitsevat eri polut

On mielenkiintoista nähdä kuinka paljon eri pelivalmistajien kehityssuunnat eroavat toisistaan sillä perusteella, mille alustalle tai tarkoitukseen ne tuottavat pelejä – ja kuinka selkeäksi ero on tullut vain muutamassa vuosikymmenessä tai vuodessa. Kun ensimmäiset kotikäyttöiset videopelit, kuten Magnavox Odyssey, tulivat markkinoille 1970-luvulla, ei niillä ollut juuri tarkempaa tarkoitusta kuin viihdyttää pelaajaa määrittelemättömän ajan verran.

Tänä päivänä pelialat voidaan kategorioida melko kärjistetysti seuraavasti; video- ja PC-pelit ovat pitempiaikaista pelaamista varten ja mobiilipelit ovat muutamien minuuttien täytettä. Kiintoisana yksityiskohtana voidaan vielä mainita kasinopelit, jotka on aina mielletty hyvin nopeana viihteenä. Nykyään kuitenkin perinteiset hedelmäpelit alkavat jäädä taka-alalle, kun niihin on alettu lisätä erilaisia lisäominaisuuksia ja minipelejä, jolloin pelaajalle annetaan pieni mahdollisuus vaikuttaa pelin lopputulokseen.

Vaikka eri pelit ja pelialat kehittyvät kukin omaan suuntaansa, on se kuitenkin kuluttajia ajatellen vain positiivista. Näin varmistetaan ainakin se, että jatkossakin sekä naapurin vaarille että siskontytölle löytyy mieleistä pelattavaa – oli se sitten minuutiksi tai tunniksi.

Submit a Comment