Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Scroll to top

Top

No Comments

iPhone 5C – Puhelin jota ei koskaan olisi pitänyt olla olemassa


iPhone 5C – Puhelin jota ei koskaan olisi pitänyt olla olemassa

| On 11.09.2013

Uusi malli on täyskäännös yrityksen strategialle

Apple julkisti eilen uuden edullisen version iPhone-älypuhelimestaan, nimeltään iPhone 5C. Uusi malli on varustettu polikabornaattikuorella, ja saatavilla useassa eri värissä. iPhone 5C on täyskäännös Applen strategiassa, joka on tunnettu ”premium-tuotteistaan”. Voimmekin kysyä, miksi Apple julkisti tämän puhelimen ja mitä mieltä Steve Jobs olisi ollut tästä, ja olisiko tämä puhelin edes olemassa jos Steve Jobs olisi vielä elossa?

 

 

steve_jobs_iphone_5C_2

Miksi iPhone 5C on olemassa?

Jos spekuloidaan miksi Apple päätti luoda halvemman version iPhone-puhelimestaan, syyt ovat luultavasti seuraavat. Uuden iPhone 5C älypuhelimen tärkein tehtävä on houkutella entistä laajempaa asiakaskuntaa etenkin kehittyviltä markkinoilta. Puhelin tulee myös olemaan ns. ”entry-level” puhelin, eli sillä yritetään houkutella erityisesti ensimmäistä älypuhelintaan ostavia ihmisiä Apple-leiriin. Älypuhelinten käyttöjärjestelmissä Androidin asema on jatkanut vankistumistaan, ja iPhone 5C:n avulla Apple yrittää reagoida tähän. Vaikka nämä ovat loogisia tavoitteita, ne ovat täyskäännös Applen strategiassa. Pahimmassa tapauksessa tämä muutos voi osua oman nilkkaan. Applen tärkein valttikortti on kuitenkin heidän brändinsä. Steve Jobs käänsi Applen ympäri loistavilla tuotteillaan. Jos katsomme Jobsin aikana julkaistuja laitteita, kaikista huokuu selkeälinjaisuus, innovatiivisuus mutta ennen kaikkea laatu. Monelle laatu ja Apple ovat aina käyneet käsi kädessä. Tämä on syy miksi Applen tuotteet ovat myyneet niin hyvin vaikka hinnat ovat olleet kilpailijoita korkeammat.

”If you keep your eye on the profit, you’re going to skimp on the product. But if you focus on making really great products, then the profits will follow.” – Steve Jobs

Mitä tapahtuu Applen brändille?

Puhelin tulee myymään kuin häkä mutta mitä tulee tapahtumaan Applen brändille? Pitkässä juoksussa tämä ei välttämättä ole hyviä asia Applelle. Budjettiversio iPhone -puhelimesta on iso riski yritykselle. Väitänkin siksi, että Steve Jobs kääntyisi haudassaan jos näkisi tämän puhelimen. Applea on pidetty seksikkäänä ja haluttavana brändinä mutta tuleeko tämä muuttumaan kun jokaisella on Applen laite? Jopa 12-vuotiaalla naapurin tytöllä.

Keskustelua siitä mitä uudet puhelimet tarkoittavat Applelle

Submit a Comment