Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Takaisin ylös

Ylös

3 Kommenttia

Virtuaalitodellisuus, tyhjää hypeä vai tulevaisuutta?


Virtuaalitodellisuus, tyhjää hypeä vai tulevaisuutta?

| Julkaistu 27.01.2015

Virtuaalitodellisuuden läpimurto

“Alkulaukaus on jo ammuttu”

Olen pikku pojasta asti haaveillut aidosta virtuaali-todellisuudesta. Nyt olemme saavuttaneet tarvittavan teknologisen tason, ja laitteet ovat lähempänä kauppojen hyllyjä kuin koskaan. Alkulaukaus on jo ammuttu, ja tällä hetkellä kehitteillä on ainakin seuraavat laitteet: Oculus Rift, Samsung Gear VR, Sony Project Morpheus sekä viime viikolla esitelty Microsoft HoloLens. Tämän lisäksi huhut kertovat että mysteerinen Googlen rahoittama Magic Leap, kehittää samantyyppisiä hologrammilaseja kuin Microsoft. Virtuaalitodellisuusryntäys on alkamassa ja sitä ei enää voi pysäyttää. Mutta miten nämä laitteet oikeasti toimivat ja miten ne eroavat toisistaan?

oculus-rift-small

Virtuaalitodellisuusryntäys on alkamassa ja sitä ei enää voi pysäyttää. Mutta miten nämä laitteet oikeasti toimivat ja miten ne eroavat toisistaan?

AR vai VR?

Aluksi on syytä erottaa toisistaan käsitteet “virtuaalitodellisuus” (Virtual Reality) ja “lisätty todellisuus” (Augmented Reality). Virtuaalitodellisuus on täysinäinen virtuaalimaailmaan sukeltaminen kun lisätty todellisuus on virtuaalimaailma todellisen maailman päällä. Jos katsomme teknisiä ratkaisuja niin molempia konsepteja on hyödynnetty, mutta varsinaista läpimurtoa kuluttajamarkkinoille emme ole vielä nähneet. Käymme seuraavaksi läpi laitteet jotka on tähän asti esitelty.

Oculus Rift

Oculus Rift – Tiennäyttäjä

Vuonna 2012 valtavirran tietoon päässyt Oculus VR keräsi yli 2 miljoonaa dollaria joukkorahoituspalvelu Kickstarterin kautta. Facebook osti Oculus VR:n kahdella miljardilla Yhdysvaltain dollarilla maaliskuussa 2014. Oculus Rift -laseista on ollut saatavilla eri versioita, ja viime vuonna kehittäjille julkaistu DK2 -versio sisälsi 960×1080-resoluution OLED-paneelin. Oculus panostaa tällä hetkellä lasien käyttömukavuuden, tarkkuuden, optiikan ja muotoilun parantamiseen. Ensimmäinen kuluttajille suunnattu versio voidaan nähdä jo vuoden 2015 aikana, ja se tulee huhujen mukaan maksamaan 300-400 euroa.
oculus

oculus-rift-playing

Oculus Rift on siis VR -pohjainen ratkaisu, jonka tärkein osa on liikkeentunnistus. Laite osaa kääntää näkökenttää todentuntuisesti pään liikkeiden mukaan. Kyseessä ei ole vielä täydellinen immersio, mutta markkinoille tuodaan vasta jotain kun suurimmat ongelmat ovat saatu ratkaistua. Jäämme mielenkiinnolla odottamaan jos Oculus onnistuu tuomaan ensimmäisen onnistuneen VR -kuluttajalaitteen markkinoille.

Oculus Rift esittelyvideo

Samsung Gear VR

Gear VR tuo virtuaalitodellisuuden mobiililaitteille

Samsung julkisti viime vuoden puolella oman virtuaalitodellisuuslaitteensa. Samsung Gear VR on Oculus -yhtiön kanssa yhdessä kehitetyt virtuaalilasit, ja niissä ollaan keskitytty mobiilisisältöön. Ne toimivat ainoastaan yhdessä Samsung Galaxy Note 4 -puhelimen kanssa. Puhelin liitetään laseihin, ja Noten avulla laitteessa hyödynnetään 5,7 tuuman Super Amoled -näyttöä, jonka tarkkuus on 1440 x 2560. Nämä ovat ensimmäisen kuluttajalle myytävät lasit jotka ovat jo saatavilla. Ne maksavat noin 250€ mutta sisältöä on saatavilla hyvin rajallisesti. Lue lisää laitteesta täältä.

oculus-rift

Samsung Gear VR esittelyvideo

Microsoft HoloLens

Microsoft HoloLens yllätti kaikki

Microsoft yllätti kaikki viime viikolla, kun yhtiö julkisti hologrammilasit. HoloLensessä on kyse laajennetun todellisuuden laseista, eli näkökentässä yhdistyy todellisuus sekä tietokonegrafiikka. Kyseessä on siis AR -pohjainen ratkaisu. Voit siis interaktoida virtuaalisten mallien kanssa esimerkiksi omassa olohuoneessasi. Microsoftin mukaan laite tulee myyntiin tämän vuoden aikana.

hololens-article

Microsoft HoloLens on itsenäinen laite, eli se sisältää oman suorittimen eikä periaatteessa tarvitse ulkopuolisia laitteita laajennetun todellisuuden luomiseen. Laite sisältää myös useita sensoreita ja se pystyy näin tunnistamaan äänesi ja kätesi liikkeet. Tämän lisäksi lasit sisältävät myös kaiuttimet ja tuen tilaäänille.

HoloLens esittelyvideo

Project Morpheus

Sonyn vastaus: Project Morpheus

Project Morpheus –nimellä tunnettu VR –pohjainen ratkaisu on Sonyn kehittämä, visiirillä varustettu päähine. Se muistuttaa idealtaan Oculus Rift –laitetta. Sony on kehittänyt Morpheus -laitteen yksinoikeudella Playstation –alustalle. Sonyn virtuaalilasit toimivat tällä hetkellä PS4:llä tukien 1080p resoluutiota. Näkökenttä on 90 astetta ja laite tunnistaa pelaajan liikkeen ja asennot gyroskoopeilla ja kiihtyvyysmittareilla. Kuten Oculus Rift –lasit myös Morpheus seuraa pään liikkeitä pelin sisällä. Tämän lisäksi Sony kehittää huhujen mukaan laseilleen uutta 3D –äänitekniikkaa.

Playstation Move -ohjaimet osa kokonaisuutta?

Sonyn PlayStation Move liikeohjaimet voivat saada keskeisen roolin Sonyn VR -peleissä. Project Morpheus -laitteen esittelytilaisuudessa Sony näytti demon jossa pelaaja pystyy miekkailemaan virtuaalitodellisuudessa liikeohjaimien avulla.

Project Morpheus esittelyvideo

sony-project-morpheus

Yhteenveto

Mullistaako virtuaalitodellisuus pelialan?

Tällä hetkellä odotamme vielä laitteiden läpimurtoa markkinoille. Teknologialle ei myöskään löydy vielä minkäänlaista standardia, joka on yksi merkittävä vaatimus ennen kuin sisältöä rupeaa ilmestymään laajemmin saataville. Pelit ovat luultavasti ensimmäinen teknologiaa hyödyntävä ala mutta laitteilla on suuri potentiaali myös muualla kuin viihdeteollisuudessa.

Kommentit

  1. Jesse

    Tuli koitettua oculus riftiä eräillä messuilla, ja kyllähän kokemus oli hieno. Vielä kun saisivat riittävästi materiaalia markkinoille sekä hinnan sopivaksi niin hankkisin samantien.

    • tade

      Oliko mielestäsi kuva hieman suttuinen? Hieno kokemus oli kyllä ehdottomasti mutta kuva oli jotenkin rakeinen eikä täysin tarkka. Kokeilin laitetta Digiexpoilla 2013.

  2. Morpheus

    Morpheus vie tämän taiston 100-0

Kirjoita kommentti